ضرورت تشکیل هسته ها

 

پاسخ به پرسشهای ایرانیان از

 ابوالحسن بنی صدر

 

 

   در پاسخ پرسش این هموطن گرامی، در باره سازمان دادن و تبلیغ، دو طرح را می آورم: چکیده ای از طرح آقای دکتر علی صدارت و طرح آقای ص. طرح آقای دکتر علی صدارت  در شماره 768 نشریه انقلاب اسلامی (11 تا 24 بهمن 1389) انتشار یافته است. و نیز گوشزد می کنم که از اتفاق، در شهرهای کشور فرصت و امکان عمل بیشتر است. از بسیاری جهات، از جمله از این جهت که وقتی بنا بر ایجاد کارآ ترین سازماندهی ها است، نیاز به بیشترین اطمینان افراد به یکدیگر است. پس محیط های اجتماعی بیشتر بکار می آیند که، در آنها، شناسائی یکدیگر آسان تر و تمیز شخص قابل اعتماد از غیر او آسان تر است. و از آنجا که مأموران واواک و دیگر انواع جاسوسان رﮊیم، بنا بر اصالتی که به قدرت می دهند و بنا بر این که در خدمت ولایت مطلقه فقیه هستند، و در سر، ثنویت تک محوری را بمثابه اصل راهنما دارند، از سوی کسانی که اصل راهنمای خویش را موازنه عدمی می کنند، آسان شناسائی می شوند. هرگاه پرسش کننده گرامی و آنها که می خواهند در نوعی از سازماندهی شرکت کنندگان که بنیاد آن بر استقلال و آزادی انسان است و اصل بر اینست که هرکس خود خویشتن را رهبری می کند، عقل آنها نیاز به موازنه عدمی بمثابه اصل راهنما دارد تا استقلال و آزادی خود را باز جوید. این کار نیاز دارد بشناسائی موازنه عدمی (رها کردن عقل از محدود کننده ای که قدرت است) و آن را اصل راهنما کردن. بدین کار، انسان استقلال و آزادی خود را باز می یابد و آسان می تواند مأمور واواک را شناسائی کند و راه نفوذش را  بر خود ببندد. چرا که هم واواکی در پندار و گفتار و کردار خویش، حتی وقتی اظهار دوستی می کند، نمی تواند زور بکار نبرد، بنا براین، خود را کسی معرفی میکند که انسان آزاده نمی تواند با او دوست شود و هم موازنه عدمی را اصل راهنما کردن و بدان، عقل خویش را مراقب استقلال و آزادی خویش گرداندن، در زندگی، به دوستی نقش اول را دادن و بنائی ساختن است که از باد و باران نیابد گزند:   

 

پرسش در باره سازمان دادن و تبلیغ حقیقت:

 

اما تردید هایی که دارم و دغدغه هایی که حل نشده اند:

 شما در مصاحبه هاتون در باره همگانی کردن جنبش بارها گفته اید. یکی از مسائل مهمی که در باره شهرهایی که به نسبت تهران و اصفهان و... شهرهای کوچکتری به حساب می آیند، وجود دارد، اینست که بعلت محدود بودن جمعیت و به همان مقدار جمعیتی که بخواهند در راهپیمایی شرکت کنند شناسایی و سرکوب با سرعت بیشتری صورت می گیرد و مردم باید هزینه سخت تری متحمل شوند.

خوب راه حل چیست؟ عمیق کردن خواسته ها و آگاهی های مردم و بالا بردن شعور جمعی و روشن کردن هدف و ایجاد پشتوانه فکری و ایدئولوژیک برای آنها که در برابر آماج سرکوب ها سر حق خود بایستند و سرکوب اثری نداشته باشد. اما چگونه؟ خود من برای اینکار مدتی فکر کردم. ابتدا شروع کردم برای دوستان لینک سخنرانی های شما را گذاشتن و سعی در ایجاد فضای نقد و تضارب آرا که از این بین اندیشه ای تولید شود و نیروی محرکه ای برای حرکت. متاسفانه این فضا شکل نمی گیرد و دوستان شرکت نمی کنند. اکثرا" خود را در میان اخبار روز گم کرده اند و خودشون را به فحش دادن به رژیم راضی میکنند. اما به همین جا تلاشم را ختم نکردم. تصمیم به تشکیل دادن جلسات گروهی کرده ام که مسلما" نیازمند تشکیل هسته ای قوی است. مسلما" برای من که حتی از سیاست سازش و ستیزی که شما ایندفعه در موردش صحبت کردید چیز زیادی نمی دانم ادعای تشکیل این هسته قوی نیازمند مطالعات گسترده و صرف زمان است و به این سادگی ها بدست نمی آید، که در این مورد بشدت نیازمند همفکری و پشتیبانی فکری شما هستم. البته تشکیل جلسات به هر نحو مفید نیست مطمئناً برنامه مدونی می خواهد وخیلی نکاتی که من نمی دانم. نیازمند استفاده از تجربه و دانش کسی است که سابقه مبارزه را داشته باشد آن هم نه هر مبارزه ای. مبارزه در استقلال کامل برای نسل ما که در استبداد رشد کردیم و ذهنی استبداد زده داریم و در کله همه مان قدرت بازیگر اصلی است و تجربه هم نداریم. پیش آمدن کوچکترین مساله ای می تواند براحتی ما را از راه اصلی منحرف کند و بر ضد هدف اولیه مان با استقلال ملت معامله کنیم. جذب قدرت شویم، حق را فدای مصلحت کنیم، وسیله را هدف کنیم و چیزی بشویم خطرناکتر از رژیم فعلی...

   همه این بی تجربگی و نادانی ها با صرف وقت، مطالعه، صرف هزینه مالی قابل برطرف شدن است اما من از لحاظ مالی وضع خوبی ندارم و آینده مالی ام را در گرو ... می بینم. چطور می توانم موانع را از جلو پایم بردارم؟ چه تصمیمی باید بگیرم؟ از شما خواهش میکنم که مرا راهنمایی کنید.

با تشکراز لطف شما. م. ی

انقلاب اسلامی: اطلاع ها که ممکن بودند شناسائی نویسنده را آسان کنند، حذف شدند.

• طرح  شبکه سازی اجتماعی بر اصول استقلال و آزادی از آقای ص:

 

     چندی پیش و در مراحل انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت سیستم و بهره وری به ابزار توانمندی در نحوه  ارائه کالا و خدمات و آموزه ها به جامعه با بهره گیری از توانمندسازی نیروهای محرکه با نام بازار رسانی شبکه ای (1) برخوردم و آن را موضوع مطالعه خویش قرار دادم. پس از مهاجرت از کشور و با بهره گیری از ظرفیت جریان باز اطلاعات و اندیشه در خارج از کشور و با بررسی اندیشه های سیاسی اجتماعی گوناگون با اندیشه ی خط استقلال و آزادی و اصل موازنه ی عدمی که بر پایه ی حقوق انسان و خالی کردن زور از روابط چهار گانه (خویشتن، جامعه، طبیعت و خالق) بنا نهاده شده است آشنا شدم و آن را منطبق با اندیشه های خویش یافتم. بنا به ضرورت نیاز جامعه ی امروز، طرح شبکه سازی اجتماعی در خط استقلال و آزادی که تلفیقی از اندیشه ی بازار رسانی شبکه ای و مدل پیشرفته ی دو دویی (2) و خط استقلال و آزادی است در قالب نوشتاری پیش روی خواننده ی گرامی قرار می گیرد. امید که این طرح در کنار سایر برنامه های حقوق مدار در پیشبرد استقرار و استمرار دموکراسی و مردم سالاری در ایران برای کنش گران سیاسی و اجتماعی در خط استقلال و آزادی راهگشا باشد.

 

طرح شبکه سازی اجتماعی خط استقلال و آزادی

 

    «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ» (3)

     بگو نکته ای بر شما می خوانم و آن این که دو تا دو تا و یک یک برای خدا بپا خیزید و قیام کنید و سپس بیاندیشید، نه فقط دوست و یاور شما مجنون نیست که او به راستی شما را از درد و رنج شدید هشدار دهنده است. 

    سالهاست که در مبارزات سیاسی به همایش های احزاب و سمینارها و نشستهای گفتگوی نخبگان سیاسی تکیه شده است پیش و بیش از آنچه که به ارتقا و غنای سطح اندیشه ی راهنمای مردم که مهمترین نقش تعیین کننده در مراحل ساخت (زمینه سازی برای آگاهی رسانی و جنبش همگانی برپایه نقش مستقل مردم و سرنگونی استسلام - اسلام استبدادی و بیان قدرت- آخرین ستون پایه ی استبداد تاریخی در ایران)، راه اندازی (دوره ی میانی گذار و انتقال از نظام استبدادی به جمهوری) و بهره برداری (رشد و پیشرفت کشور و مردم) نظام اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شورایی مبتنی بر فرهنگ استقلال و آزادی بر پایه میزان عدالت اجتماعی و اصل موازنه ی عدمی پرداخته شود.

    از طرفی درطول جنبش های صد سال اخیر مردم ایران، سانسور، سرکوب و پروپگاندای استبدادی و اندیشه های قدرتمدارانه و هژمونیک داخلی و خارجی همواره مهمترین عامل بازدارنده ی تشکیل هسته های اطلاع رسانی در درون مردم بوده است.

     طرح شبکه سازی اجتماعی خط استقلال و آزادی علاوه بر اینکه می تواند در انتقال اطلاعات و اخبار و تحلیلها و نیز اطلاع رسانی از تحولات روز به اقشار مختلف جامعه نقش مهم و تعیین کننده ای ایفا نماید، توان بسیار بالایی نیز در شکستن فضای سانسور و ترس و ایجاد ظرفیت گفتگو و پاسخ گویی به ابهامات سیاسی، اجتماعی و نیز ارتقای اندیشه ی راهنمای افراد و در نهایت هدایت عموم مردم به جنبش همگانی با تکیه بر توان واقعی مردم در خط استقلال و آزادی نیز دارا می باشد.

 

تعریف و ویژگی های شبکه سازی اجتماعی خط استقلال و آزادی:

 

 طرح شبکه سازی اجتماعی خط استقلال و آزادی بدین شکل تعریف می شود:

   به طور کلی هر کس دو (تا پنج) نفر در مجموعه ی دایره ی اعتبار و اعتماد متقابل خود دارد که می تواند با آنها گفتگو و تبادل نظر کند و آنها را نسبت به مسایل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آگاه نماید. در این طرح هر فرد دو( تا حد اکثر پنج) نفر از دوستان، بستگان، همکاران خود را انتخاب و با آنها به صورت فردی نسبت به مسایل روز بحث و گفتگو می نماید، به پرسش های آنها پاسخ می گوید و نسبت به مسایل روز مطلع می نماید. و به عنوان پشتیبان به تشویق آنها برای یافتن و مطلع نمودن دو (تا حد اکثر پنج) نفر از دوستان، بستگان و همکاران خود و پاسخ گویی به ابهامات در زمینه های گوناگون یاری می رساند و جریان اندیشه و اطلاعات در جامعه حرکت خود را ادامه می دهد.

ویژگی های طرح:

1- اجرای آن بسیار ساده است و فقط می بایست در انجام آن صبوری و استمرار به خرج داد. انجام این طرح از عهده ی اقشار مختلف جامعه از جمله زنان و مردان، جوانان و کهنسالان، معلمان، فرهنگیان، دانشجویان و دانش آموزان، هنرمندان، کارگران و کارمندان، شهرنشینان و روستاییان بر می آید.

2- در دسترس بودن امکانات اطلاع رسانی، به دلیل اینکه هر کس فقط با دو (تا پنج) نفر سر و کار دارد از هر طریق امکان انجام آن وجود دارد. زبان به گوش در بازار، محل کسب و کار و مسجد و سایر مکانها یا با تلفن، موبایل، ایمیل، شبکه های اجتماعی فیسبوک و توییتر.

3- به دلیل اینکه هر کس با دو (تا حداکثر پنج) نفر سر و کار دارد هزینه های طرح بسیار محدود خواهد بود، و در صورت نیاز به کپی کردن یک نوشتار یا سی دی یا خرید کتاب یا کپی اعلامیه، هر کس نهایتا هزینه ی دو (تا پنج) نفر را پرداخت خواهد کرد. نیازی به برگزاری پر هزینه ی جلسات و سمینارها نیست و هر کس در خانه، محل کار، مسجد، رستوران، باشگاه یا کافی شاپ می تواند با دوستان خود به صورت فردی یا گروهی دیدار و گفتگو نماید. در شرایط ضروری و زمان مبارزات خیابانی نیز هر کس فقط کافی است دو (تا پنج) نفر را مطلع نماید و جریان اطلاعات در اجتماع با سرعت فوق العاده حرکت خواهد کرد.

4- به دلیل اینکه هر کس با دو (یا حد اکثر پنج) نفر سر و کار دارد در وقت و انرژی هر فرد صرفه جویی می گردد و کار به صورت گروهی انجام می گردد.

5- این طرح جهانشمول است بدین مفهوم که مبتنی بر زمان و مکان خاصی نیست و هر کس در هر کجای دنیا می تواند به این طرح بپیوندد و آن را ادامه دهد.

6- و در نهایت به دلیل اینکه در این شبکه ی اجتماعی تلاش می شود که افراد خود مرحله به مرحله گیرنده و انتقال دهنده ی مفاهیمی چون استقلال و آزادی و اندیشه ی راهنما بر اصل موازنه ی عدمی گردند (و نه صرفا دریافت کننده از طرف یک یا چند نخبه ی متفکر) اندیشه ی راهنمای ایشان ساخته و پرداخته ی سامانه ای مبتنی بر این اصول خواهد شد و روحیه ی دانشجویی و آموزگاری نیز در جامعه رواج می یابد و تعداد بیشماری از نیروهای متفکر اجرایی در سطوح مختلف و اقشار مختلف با این اندیشه راهنما پدیدار می گردند که مهمترین دستاورد این نوع شبکه سازی اجتماعی در ادامه ی راه استمرار دموکراسی در ایران خواهد بود.

 

• روش کار ( در کلیه مراحل ساخت، راه اندازی و بهره برداری):

 

1- هر فرد پس از باور به اندیشه ی استقلال و آزادی و پذیرش اصول موازنه ی عدمی و تلاش برای خالی کردن زور در روابط خود به مجموعه ی شبکه ی اجتماعی خط استقلال و آزادی می پیوندد.

2- هر فرد پس از ابراز تمایل به همکاری در نشست هایی با پشتیبان خود (دوست، همکار، خویشاوند) یا مستقیما با خط استقلال و آزادی که مهمترین پشتیبان افراد در این مسیر می باشد نسبت به رفع ابهامات خود در مباحث پایه موازنه ی عدمی و اصول مبادرت می ورزد.

3- در نشست ها با پشتیبان خود به مطالعه و نقد و بررسی مسایل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می پردازد و در باره ی اینکه افراد مورد نظر خود را بدون هیچ گونه پیش قضاوتی جستجو و مطلع نماید بحث و تبادل نظر می نماید.

4- گروه ها در شبکه های اجتماعی به این صورت تعریف می شوند که پشتیبانان به همراه دوستانی که به تازگی وارد شبکه ی اجتماعی شده اند در صورت نیاز و تمایل می توانند نشست های منظم برای بررسی تجربیات، ایده ها و هم اندیشی برای تنظیم اندیشه های راهنمای خود نمایند. اهداف و مفاهیم مهمی چون استقلال، آزادی، حقوق ذاتی افراد منجمله حق تعیین سرنوشت خویش و تکالیف و مسئولیت ها بر اساس این حقوق، و خالی کردن زور از روابط اجتماعی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند. خط استقلال و آزادی نیز آماده ارائه دانش و آگاهی به این نشست ها به صورت ارتباط از طریق حضوری یا تکنولوژی می باشد.

5- اهداف کلی که مطالبه و به اجرا گذاردن حقوق انسانها از جمله حق تعیین سرنوشت خویش و نیز روش های خشونت زدایی برای مبارزات مدنی مورد بررسی قرار می گیرد و به شبکه اجتماعی منتقل می گردد.

6- نظارت و ارزیابی بر عملکرد هر شبکه بر عهده ی پشتیبانان  می باشد تا از سلامت آموزه ها و عملکرد بر اساس اصول استقلال  و آزادی اطمینان حاصل نمایند و علاوه بر اینکه از جایگزین شدن توهمات به جای حقایق پیش گیری گردد از به کار بردن  زور در کلیه روابط نیز پرهیز گردد.

    در این نوشتار تلاش شد که کلیات طرح شبکه سازی اجتماعی استقلال و آزادی به طور مختصر ارائه گردد که البته نیازمند تامل و تعمق در مراحل مختلف ساخت، راه اندازی و بهره برداری است. در حقیقت کارکرد شبکه ی اجتماعی استقلال و آزادی همچون رگها و مویرگهاییست که خون زلال را به شبکه عضلانی بدن رهنمون می کند و مسایل را به قلب باز می گردانند و پس از رفع ابهامات دوباره در جریان بدن قرار می گیرند و جنبش و حرکت را منجر می شوند و یا به مثابه ی شبکه ی عصبی است که پیام ها را به اعضا و جوارح آورد و بازآورد می نماید یا رودخانه ای است که آب حقیقت را از چشمه ی زلال اندیشه به مزرعه زندگی می رساند و رشد و پیشرفت را منجر می شود با این تفاوت مهم که رسانه های این اصول مردمانی هستند که از عقل آزاد خویش بهره گرفته و بر آن می افزایند.

محمد پیامبر نیز با دو نفر آغاز نمود، خدیجه و علی.

ص.

22 اکتبر 2012

 

پی نوشت

1- Network Marketing

2- Binary

3- قرآن مجید - سوره ی سبا آیه 46  

 

 

آیه ها که به دنبال این آیه اند، خاطر نشان می کنند: 

 

   کسی که می خواهد با دیگری هسته پدید آورد، نخست با خویشتن است که می باید این هسته را ایجاد کند. بدین ترتیب: 

الف - تمرین ترک ثنویت بمثابه اصل راهنما و تمرین موازنه عدمی بمنزله اصل راهنما و همراه با آن، 

ب - از هضم کردن و راهنمای پندار و گفتار و کردار کردن اندیشه راهنما، همراه با آن،

ج –  خالی کردن پندار و گفتار و کردار خویش از زور، همراه با آن، 

د - افزودن بر مقاومت  از راه تمرین  همه روز و برای همه عمر، درسهای پیروزی: 1- موازنه عدمی را اصل راهنما کردن و به خداوند توکل جستن و 2 – نفس خویش را مکلف شمردن و به نفس خویش اعتماد کردن و 3 – غافل نشدن از استقلال و آزادی خود، بنا بر این، تجربه و نقد را روش کردن و 4 – شجاعت ورود در ابتلا (خویشتن را آزمودن و از ورود به آزمایش با دیگری و یا دیگران نهراسیدن ) و ابتلا را تا نتیجه پی گرفتن و 5 – تکلیف و مصلحت را عمل به حق دانستن. بنابراین، ترک هر تکلیف و هر مصلحت که عمل به حق نیست و 6 – عمل به حق را با دفاع از حق همراه کردن و 7 –  زندگی را سرشار از امید و شادی و شکیبایی گرداندن و 8- وفای به عهد و 9 – تقوای زبان و چشم و گوش و کمر و 10- دوستی و همکاری و 11 – عمل کردن و عکس العمل نشدن و 12 – گزار از ضعف به قوه به یمن:   

ه – سه جهاد ( جهاد و جهاد افضل  و جهاد اکبر) و همزمان حساس و فعال کردن وجدان اخلاقی، به ترتیبی که اصول راهنمای اخلاق آدمی را در راست راه رشد نگاه دارند و نه ترس از قدرت و نه جاذبه آن سبب بازگشت به اعتیاد به قدرتمداری، چه اطاعت طلبی و خواه اطاعت کردن نگردد. از این همه مهمتر،

و – استعداد دوست داشتن را همراه با استعدادهای دیگر پرورش دادن (درس دهم موفقیت) تا رسیدن به این اطمینان که  هم باخود و هم با دیگری که بعنوان عضو هسته انتخاب می شود، بنابر دوستی دائمی و برای همه ساحت های زندگی است. کسی که برای دوستی انتخاب می شود، در همین تمرین ها شرکت می کند. و هر دو شرکت کننده می دانند که اصل بر حق مشارکت و نیز حق اختلاف است. اگر نفر دوم همسر است – تشکیل شدنی ترین و با دوام ترین هسته -، رعایت این دو حق، در همه ساحت های زندگی، هسته ای هم دوستی می گرداند و بدان عمری می بخشد که با مرگ نیز پایان نمی پذیرد.

    خواننده گرامی بجاست که بداند، در جوانی، این داستان را که اندرزی همواره بکار بردنی و بکار بردنش بسیار موفقیت ببار می آورد، را خواندم: رود نیل را عادت بر این بود که هر سال، یک بار طغیان می کرد. در شدت طغیان آب، دستی از نیل بیرون می آمد در حالی که 5 انگشت آن از یکدیگر باز می بودند. دست، یک دختر زیبا قربانی می گرفت و نیل از طغیان می افتاد. سالی نوبت به دختر شاه شد که تقدیم شود. مردی که به تازگی وارد شهر شده بود، دید که دست، از آب در طغیان بیرون آمد. او خطاب به شاه گفت: بی آنکه شما دختر خویش را به کام نیل فرستید، طغیان آب را می خوابانم بشرط آنکه دختر همسر من بگردد. شاه و دختر او پذیرفتند. آن مرد سه انگشت دست راست خود را خواباند و دو انگشت را باز، در برابر آن دست گرفت. دست در آب فرو رفت و نیل از طغیان باز ایستاد. شاه از مرد غریب پرسید: چرا دستی که از نیل بیرون آمده بود، وقتی شما دست خود را با دو انگشت باز بالا بردید، در آب فرو رفت؟ پاسخ شنید: او می گفت: اگر 5 تن باهم باشند، به تغییر جهان موفق می شوند و من به او پاسخ دادم: حتی اگر دو نفر باهم باشند، جهان را تغییر می دهند. او این سخن را راست یافت و در آب فرورفت و طغیان نیل نیز فرو نشست.

    این شد که در ایجاد هسته، از تجربه خسته نشدم. چندین نوبت، هسته های ما را جاذبه قدرت و موقعیت، از میان برداشت. کار را از سرگرفتم. تجربه ما در دوران پیش از انقلاب و در دوران انقلاب و از آن تا کودتای خرداد 60 و از آن تا امروز، می گویند این نوع سازماندهی موفقیت آمیز است. تجربه گرچه هسته و هسته های کامل پدید نیاورده است، اما هسته و هسته های نسبتاً موفق را پدید آورده است. به این دلیل که استقامت در شرائطی بسیار سخت را تا امروز ممکن ساخته است. امیدم اینست که هیچیک خسته نشویم و، سرانجام، ایران و جهان تغییر کنند و در همه جا، عصر، عصر استقلال و آزادی و رشد بر میزان عدالت اجتماعی بگردد. هرگاه تشکیل دهندگان هسته بخواهند از تجربه درس بگیرند، درس اول آن اینست که هرگاه دو اصل اشتراک و اختلاف رعایت شوند و شرکت کنندگان در هسته نخواهند دیگری و یا دیگران را چون خود کنند و انتظار موفقیت مطلق نیز نداشته باشند، می توانند هسته موفقی را تشکیل دهند.

      و آقای دکتر صدارت، در نوشته خود، تشکیل جبهه در سطح جامعه  از راه ایجاد هسته ها را پیشنهاد کرده بود: چکیده پیشنهاد او  اینست:

 

دکتر صدارت: ایجاد جبهه با هدف استقرار ولایت جمهور مردم بر وفق اصول استقلال و آزادی:

 

    در هرمدرسه و حوضه و دانشگاه و دانشکده ای، مردم میتوانند چندین هسته تشکیل دهند. در هر کارگاه و کارخانه ای، در هر اداره و شرکت و موسسه ای، در هر وزارتخانه ای، در صدا و سیما و در سایر رسانه های جمعی و نشریه ای، در هر محله ای، در هر مجموعۀ آپارتمانی: 

• هسته های دانشگاهی و جوانان، به مثابه نیروی محرکۀ تغییر و تحول، فعال میشوند. این هسته ها در رشته های فنی و کامپیوتری و هنری و روزنامه نگاری و..... ، از جمله، در انتشار اخبار و اطلاعات، با استفاده از تخصصهای خویش، در سطح کشور و نیز در سطح دنیا در ارتباط گیری با افکار عمومی جهان، از توانائیهای خود استفاده میکنند.   

• هسته های حقوق بشری، از جمله میتوانند، با تعریف حق و انواعِ حقوق و ترویج مفاهیم حق و حقوق، فرهنگ کارپذیری را به فرهنگ در صحنه ماندنِ فعال مبدل کنند. هسته های حقوق بشری با افزایش راندمان کار، و با همکاری سایر هسته ها،  نقض حقوق بشر را نه فقط در مورد شخصیت یا گروه یا حزبِ خاصی، بلکه برای همۀ انسانها افشا کرده و با همۀ این موارد مبارزه میکنند. 

• هسته های خانواده ها و دوستان و آشنایان زندانیان سیاسی، بدون در نظر گرفتن عقاید و وابستگیهای سیاسی خود و فرد زندانی و فقط برای دفاع از حقوق یک بشر، از جمله میتوانند در موقعیتهای مختلف، تجمعهای مختلف را تصدی کنند و با رسانه ای کردن اخبار مربوط به سنگسارها و اعدامها و زندانها و شکنجه ها و... افکار عمومی ایران و جهان را برمی انگیزند تا با فشار آوردن بر دولتها، مؤسسات حقوق بشری، سازمان ملل، سازماندهی غیر دولتی...از سنگسارها، اعدامها، شکنجه ها،...جلوگیری کنند و ...

• هسته های آشنایان و دوستان زندانیان سیاسی، بدون در نظر گرفتن عقاید و وابستگیهای سیاسیِ خود و فردِ زندانی و فقط برای دفاع از حقوق یک بشر، از جمله می توانند سنگینیِ دردِ دوریِ عزیزی را از دل خانواده های زندانیان بردارند و یا احیانا از شدتِ تنگناهای اقتصادی و مالی آنها بکاهند و بدین شکل، زندانی سیاسی را در تحملِ دردِ شکنجه و ادامۀ مبارزه، یاری کنند.

• هسته های کارمندان و کارکنان سیستمهای اقتصادی، مالی، بانکی،.... و استادان و دانشجویان این رشته ها، از جمله میتوانند در حفظ اسناد مربوط به نقل و انتقالات بانکی توسط عناصر رژیم فعال شوند و یا در حد ممکن از غارت اموال ملی جلوگیری کنند. این هسته ها و اتاقهای فکری در سیاست گذاری اقتصادی تولید- محور برای ایرانی آزاد، میتوانند از هم اکنون به تبادل نظر بنشینند.

• هسته های پزشکی و پرستاری، از جمله میتوانند در رسیدگی به مجروحین و مصدومین و نیز در جلوگیری از افتادن آنها به چنگال نیروهای بسیجی و پاسدارانی که بعد از سرکوبهای خیابانی به مریض خانه ها مراجعه میکنند، برنامه هایی داشته باشند.

هسته های موجود در هر محله و در هر کوی و برزنی، از جمله میتوانند در تظاهرات  خیابانی و دوران گذار در حفظ امنیت محلۀ خود بکوشند و با توجه به شناختی که هم محلیها از یکدیگر دارند، با روشهای خشونت زدا، در حفظ جان  و مال و ناموس خود و خانوادۀ خود و هم محلیهای خود بکوشند. 

• هسته های موجود در نیروهای انتظامی که از بد روزگار در مقابل برادران و خواهران هموطن خود قرار گرفته اند، میتوانند به دامان عشق خانوادۀ مملکت خود، زودتر و تا دیر نشده، برگردند و غرور و شرف وانسانیت خود را باز یابند و در ناکام کردن سرکوبها، از درون رژیم به یاری هموطنانشان بشتابند و به رها شدن وطنشان از رژیم مافیائی کمک کنند.

• هسته های هموطنان خارج از کشور، از جمله میتوانند در فعالیهای برانگیختن افکار عمومی جهان در کشورهای محل سکونتشان برخیزند و مثلا، با کمک شهروندان آن کشورها، به شرکتهای خارجی و دولتها فشار بیاورند که به رژیم وسایل و نرم افزارهای سانسور و خفقان را نفروشد، و یا در معاملات مالی فسادآمیز و به ضرر مردم ایران،  با آنها شرکت نکنند..... و این زد و بندها را همچون طریقۀ موفق ویکیلیکس، افشا کنند.

• هسته های علاقمند به میراث فرهنگی، از جمله میتوانند روشهائی را بررسی کنند که ذخایر فرهنگی کشورمان، امن بمانند و در دوران گذار، سرنوشتی چون موزۀ مرکزی بغداد بعد از حملۀ امریکا را، در میهن خود شاهد نباشیم.

• هسته های مردمی و اعضای اطلاعات و سپاه، از جمله میتوانند در حفظ اسناد و مدارک سری و اطلاعاتی کشور که در واقع مالک  اصلی آنها مردم هستند بکوشند و از نفوذ فرصت طلبان و جاسوسان داخلی و خارجی جلوگیری کنند.

• هسته های مردمی و کارمندان صدا و سیما، از جمله میتوانند در امور مهم اطلاع رسانی، افشاگری، جمع آوری اسناد و مدارک و در اختیار مردم گذاردن آنها..... در تصدی دوران گذار از ولایت مطلقۀ فردی به ولایت جمهور مردم، شرکت کنند. همچنین این هسته ها میتوانند نقش رسانه های جمعی را در بهار انقلاب و در سی سال گذشته بررسی کنند و با درس و عبرت گیری از این تجربۀ تلخ ملی، پایه های مردمسالاری را از طریق استفاده از وسایل ارتباط جمعی و تکنولوژی، برای مشارکت هرچه بیشتر مردمان در سرنوشت خویش، پایه ریزی کنند...   

• هسته های کارگران صنایع و کارمندان کشوری و لشکری، از جمله میتوانند در سامان دادن و مدیریت اعتصابات و فلج کردن رژیم تا فروپاشی آن و بعد از آن، در دوران گذار و بعد از آن، در پایه ریزی نظام مردمسالار در حیطۀ کاری و تخصصی خود کوشا باشند.

• هسته های مردمی داخل و خارج کشور و کارمندان دولتی که به روند انتخابات آشنائی دارند ویا در آن شرکت داشته اند، از جمله میتوانند به فکر مدیریت روند سریع و مردمسالارانه به سمت انتخابات، رفراندوم، رای گیری برای قانون اساسی، مجلس، حکومت، عدلیه، و نیز رسانه های جمعی ویا قوه چهارم... و همچنین انتخابات محلی باشند. 

• هسته های قومی مردمسالار، با احترام به اصلِ اصولیِ مردمسالاری یعنی «هر نفر، یک رأی»  و با پندگیری از تاریخ معاصر، از جمله میتوانند در جلوگیری از  تکرار تجربۀ بعد از انقلاب و خشونتهای قومی و جدائی طلبانه.... در استقلال، برای تمامیت ارضی میهن فعالیت و مبارزه کنند و بدین ترتیب در حفظ و پرورش فرهنگ و زبان و خصوصیات قومی و نژادیِ خود در ایرانی مستقل و آزاد کوشا باشند. این هسته های مردمی، از جمله میتوانند در جمع آوری اطلاعات و اسناد مربوط کنندۀ جدائی طلبان، به دشمنان تمامیت ارضی ایران و دولتهای بیگانه که منافعشان در ایرانی تکه-پاره و تجزیه شده است را برملا کنند.

   هسته های مردمی، میتوانند از هم اکنون در شناسائی کارمندان صادق کشوری و لشکری فعال باشند و تجربه های "بعثی زدائی" در عراق و ایجاد ارگانهای موازی چون سپاه پاسداران در ایران را مد نظر داشته باشند. 

نشانی انترنتی آقای دکتر علی صدارت اینست:

 HYPERLINK "http://ali-sedarat.blogspot.com/2011/01/blog-post.html" \t "_blank" http://ali-sedarat.blogspot.com/2011/01/blog-post.html

 

هرگاه بیان استقلال و آزادی و اندیشه راهنما، راهبر پندار و گفتار و کردار بگردد و ایستادن برحق و رویاروئی با قدرت (= ناحق) روش شود و هسته ها ویژگی های فرهنگ استقلال و آزادی و نیز اخلاق استقلال و آزادی را بشناسند و به عمل درآورند، وجدان همگانی و وجدان اخلاقی غنی و حساسی پدید می آیند و هسته ها را عامل تحول نظام استبدادی جامعه به نظام اجتماعی باز و تحول پذیر می گردانند. از این رو، بر ایرانیان است که به هسته ها بیشترین اهمیت را بدهند و تجربه ای که این بار می کنند، سبب پیدایش هسته هائی بگردد که عمری طولانی، طولانی تر از عمر یک نسل و بسا به درازای عمر نسلها، پیدا کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 PAGE   \* MERGEFORMAT 5


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter