نوشتار

بنی صدر در گفتگو با رویترز: تهدید به جنگ و تحریمهای غرب به تقویت خامنه ای منجر شده است!

رویترز – سه شنبه، رئیس جمهور سابق تبعیدی ایران، ابوالحسن بنی صدر، آیت الله علی خامنه ای را متهم کرد که با انتخابات ریاست جمهوری این هفته، به تضعیف جایگاه نهاد ریاست جمهوری و تقویت قدرت خویش پرداخته است.

بنی صدر، حریف قسم خورده رهبران مذهبی حکومتی از زمان خلع شدن خود از ریاست جمهوری و فرار خود در سال 1981، در مصاحبه ای به رویترز گفت که تفاوت سیاستهای شش کاندیدای باقیمانده در انتخابات جمعه، تنها شبهی از سیاستهای متفاوت است.

"هر کدام از این مردان که توسط خامنه ای انتخاب شوند، دستورات او را اجرا خواهند کرد"، این جمله مرد تبعیدی 80 ساله ای است که از منزل مسکونی خود در حومه پاریس در مصاحبه بیان نمود.

"با وجود رهبر، جمهوریت در ایران در حال از بین رفتن است"

 

مهمترین سیاستهایی که مورد توجه دنیاست نظیر برنامه غنی سازی اورانیوم که باعث تحریم های اقتصادی بین المللی شده است و نیز پشتیبانی رژیم بشار اسد در سوریه در جنگ با شورشیان، در اختیار خامنه ای می باشد.

اگر چه رییس جمهوری ایران عموما اجرای امور داخلی و خصوصا مسایل اقتصاد تولید نفت را بر عهده دارد و عالی رتبه ترین چهره عمومی ایران است، اما بگو مگو های احمدی نژاد با خامنه ای در دور دوم به صورت فزاینده ای افزایش پیدا کرده است و به نظر می رسد که احمدی نژاد به حاشیه رانده شده است.

بنی صدر گفت: تمامی جانشینان احتمالی احمدی نژاد در مناظره های پیش از انتخابات اعلام کردند که مشکلات اقتصادی ایرانیان خارج از توانمندی و اختیار آنهاست.

"جایگاه ریاست جمهوری جایگاهی بی اعتبار و پایان یافته است.حتی با مقاومتهای محمود احمدی نژاد (رییس جمهوری سابق) نیز پایان یافته است." بنی صدر کهنه سرباز جنبش اعتراضی مردم ایران در سرنگونی شاه در دهه 1970 گفت: "آنها جرات ندارند بگویند که ما به بن بست رسیده ایم."

 

سیگنالهای هسته ای

او گفت: "اهمیت اصلی این انتخابات ارسال سیگنال به ایالات متحده در خصوص مذاکرات طولانی مدت و تاکنون بی ثمر با قدرتهای بزرگ در مورد برنامه ی هسته ای ایران است." نگرانی قدرتهای غربی تلاش ایران برای ساخت و توسعه ظرفیتهای سلاحهای اتمی است و ایران می گوید برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است.

 

خامنه ای علنا از هیچ یک از نامزد ها حمایتی نکرده است و اعلام کرده که او یک رای بیشتر ندارد.

بنی صدر گفت که مردم ایران به خوبی نسبت به کم اهمیت بودن انتخابات آگاه هستند، اما تحریمهای غرب و تهدیدهای جنگ از طرف غرب به بهانه جلوگیری از دستیابی به سلاح های هسته ای به تقویت خامنه ای منجر شده است.

بنی صدر گفت: استراتژی او(خامنه ای) این است که ببیند چه میزان ترس می تواند مردم ایران را فلج کند و در طول این انتخابات با اشاره به درگیری ها در افغانستان در شرق کشور، عراق در غرب کشور و سوریه به مردم ایران می گوید که دو انتخاب بیشتر وجود ندارد: شرکت در انتخابات یا جهنم.

 

بنی صدر در سال 1979 به همراه رهبر انقلاب آیت الله روح اله خمینی به وطن بازگشت، در سال 1980 به ریاست جمهوری انتخاب شد و در سال بعد از آن توسط مجلس ایران استیضاح و برکنار شد.

او گفت: از زمان خمینی تاکنون تلاش برای ایجاد "کمربند شیعی" دربرگیرنده ایران، عراق، سوریه و لبنان بعنوان بخش بزرگی ازجهان اسلام وجود داشته است.

بنی صدر گفت: "به این ترتیب ایران می تواند نقش مهمی به عنوان راهنمای جهان اسلام ایفا نماید."

این سیاست پیش از این در طول جنگ هشت ساله با "صدام حسین" دیکتاتور سنی عراق در سال 1980، پس از آن در حمایت از گروه شبه نظامی شیعه حزب الله در لبنان و علوی های(فرقه ای از شیعه) اسد، هزینه های بسیار سنگینی به ایران تحمیل کرده است.

او گفت: "بخش عمده ای از ضعف رژیم به این بحران و تمایل به ساخت این کمربند به هر قیمتی باز می گردد و خامنه ای به هر قیمتی می خواهد به اسد کمک کند."

 

ویراستار "کوین لیفی"

11 ژوئن 2013

 

 


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter