تصویری

اسناد ویکیلیکس و نقش رهبری در پیروزی یا شکست، مصاحبۀ مرتضی عبداللهی با ابوالحسن بنی صدر در تلویزیون سپیدۀ استقلال و آزادی:

 

 

جهت شنیدن صدای مصاحبه لطفا اینجا را کلیک کنید

 

جهت دیدن مصاحبه لطفا اینجا را کلیک کنید

 

اسناد جدید در باره مهدی بازرگان، محمد بهشتی، و شاپور بختیار چه میگویند؟
 
ابوالحسن بنی صدر: - ما سه تا جنبش کردیم و در هر سه تا جنبش رهبری کنندگانِ سازگاری، با هدف های انقلاب، نداشتند.
 
- از کجا بدانیم که کدام رهبری در خور است؟ یکی از ساده ترین معیار و ملاک این است که اگر یک "رهبری"، تحول را به آینده موکول کرد، به اینکه اگر این رژیم تغییر بکند، چنین و چنان خواهیم کرد، گفته اش دروغ است و باور نباید کرد.
 
- آن رهبری، راستگو است که آنچه بعنوان هدف انقلاب پذیرفته می شود را گفته، و درجا مردم بتوانند به آن عمل کنند.
 
- امر حقی که انسان دارد، باید الان به آن عمل کند، نکرد، خلا می شود. خلا را چی پر میکند؟ زور و فساد. چیزی که با زور و فساد پر شد، آسان خالی نمی شود ...
 
در گزارشی که توسط سازمان سیا برای زبیگنیِف برژینسکی، مشاور امنیت ملی در حکومت جیمی کارتر تهیه شده بود، آمده بود که شاپور بختیار درخواست داده که با یک مقام آن سازمان دیدار کند. او در دیدار برگزار شده با مقامی از سازمان سیا گفته بود که رژیم روح الله خمینی پایدار نیست، در حال فروپاشی است. شاپور بختیار در آن دیدار آشکار کرده بود که برای خلاء سقوط رژیم خمینی، یک قرارگاه در تهران ایجاد کرده، تا ارتش ایران هم به عمل برخیزد، و امور را قبضه کند. او ادامه داده بود که با رژیم عراق هم قرار گذاشته بود که کمک کنند تا بتواند در خوستان مستقر بشود، و در ازای آن کمک، در صورتی که ارتش عراق کویت را تصرف کند، چیزی نگوید. شاپور بختیار اظهار داشته بود که من چنین قولی به رژیم عراق داده ام، اما وقتی دولت من در خوزستان مستقر بشود، زیر آن قول خواهم زد.

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter