پاسخ ابوالحسن بنی ‌صدر به دروغ ثروتمند خواندنش و گرفتن مستمری از سازمان سیا

 محمود دلخواسته: آقای بنی صدر، این بار شخصی به نام محمد حسن قدیری ابیانه، شما را بعنوان ثروتمند ترین رئیس جمهور معرفی کرده است که از سازمان سیا پول می ‌گرفتید (۱). خواستم پاسخ شما را در این باره بدانم؟
پاسخ ابوالحسن بنی صدر: بله، دیده ‌ام که ایشان گفته ‌اند که بنی ‌صدر ثروتمند بود، بخاطر این که یک امریکایی بنام یک شرکت بین المللی به او پیشنهاد کرده بود ماهانه ۱۰۰۰ دلار در ازای قبول شغل مشاور به او بدهد و بنی ‌صدر خود گفته است ۳۰۰۰ دلار پیشنهاد کرد و من نپذیرفتم. اما پذیرفته است، زیرا طرف امریکا دروغ نمی‌ گوید.
۱. طرف امریکا دروغ گزارش نکرده‌ است. این شخص است که از قول او دروغ می ‌سازد. آن مأمور سیا در گزارش خود می‌ گوید: بنی‌ صدر و دوستان او را نمی ‌توان خرید. می ‌گوید: او نیازی به پول ندارد، مگر این که تبعید شود و، در تبعیدگاه، محتاج پول بگردد. این سند منحصر به فرد و تا بخواهی افتخار آفرین است. یادآور می‌ شود که در امریکا کتابی منتشر شد که این دروغ در آن بود. بنی ‌صدر به موقع از انتشار آن کتاب مطلع نشد، اما از انتشار ترجمۀ فرانسه آن منتشر شد و به دادگاه شکایت کرد و دادگاه به استناد همان سند، با اینکه کار ناشر انتشار ترجمۀ یک کتاب بود، او را به پرداخت غرامت نسبتاً سنگینی به بنی صدر محکوم کرد.
۲. در ۲ مارس ۱۹۸۲، روزنامه هرالد تریبون متن منتشره در نیویورک تایمز را به استناد سند پرداخت پول توسط سیا به مخالفان رژیم «جمهوری اسلامی ایران» منتشر کرد. واشنگتن پست همان تاریخ، گیرندگان پول را و مبالغی که دریافت می‌ کردند، با اسم و رسم منتشر کرد. نیویورک تایمز نوشته بود: گروه‌ های چپ تا بنی‌ صدر به استثنای بنی‌ صدر و گروه ‌های راست تا سلطنت طلب ها، از سیا پول می ‌گیرند.
این دو سند، تنها سندهای افتخار نیستند: پرشمار سند وجود دارند. دو سند از این سندها توسط ویکیلیکس اخیراً منتشر شده ‌اند. در یکی به مقام امریکایی اطمینان داده می ‌شود، بنی ‌صدر در حکومت بازرگان عضویت پیدا نخواهد کرد و در دیگری، افکار اقتصادی بنی ‌صدر بخاطر بالا بردن قیمت نفت و کاستن از صدور نفت و واردات، خطرناک خوانده شده ‌اند.
۳. در دو سال ۵۷ و ۵۸، درآمد بنی صدر از کشاورزی مکانیزه، سالانه حدود ۴۰۰ هزار تومان بود. هر دلار ۷ تومان بود. بنابراین، تنها از این محل سالانه نزدیک به ۶۰ هزار دلار درآمد داشت. درآمد دیگری بابت اجارۀ ٢ آپارتمان هم داشت. بنابراین، ماهانه افزون بر ۵ هزار دلار داشت. با انقلاب، هرگاه می خواست بابت تصدی مقام ها که تصدی می‌ کرد، حقوق دریافت کند، درآمد ماهانه او بیشتر از ۶ هزار دلار (به دلار امروز، ۲۲.۸ هزار دلار) می ‌شد. حقوق رئیس جمهوری که او نگرفت، ماهانه ۲۰ هزار تومان (همان حقوق که در دورۀ شاه به نخست وزیر می‌ دادند)، نزدیک به ۳ هزار دلار بود.
۴. با وجود این درآمد، بنی صدر زندگی ساده ‌‍ای داشت. پس از کودتا، دارایی او را مصادره کردند. و او در فرانسه، به یمن قناعتی که خانواده او رویه کرده‌ اند، زندگی می‌ کند. فرزندان او با کار کردن، هزینه تحصیل خود را تأمین می‌ کردند.
زندگی او می ‌گوید و شفاف که می‌ توان مستقل و آزاد زیست. حتی در شرایط قربت و تهدید به ترور که یکی از عوارض آن، گرفتن امکان کار از او بود.
ایام بکام
 
پاورقی:

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter