صوتی

سخنان علی خامنه ای در آستانه سی و نهمین سالگرد انقلاب، گفتگوی رادیو بین المللی فرانسه

rfi فارسی- رحمت قاسم بیگلو: حکومت اسلامی ایران خود را آماده می‌کند تا یک شنبه دوازدهم فوریه/ ۲۲ بهمن٬ ۳۹ مین سالگرد "انقلاب اسلامی" را طبق معمول هر ساله در تهران و برخی ازشهرهای بزرگ ایران برگزار نماید.
 
 
این اولین نمایش نیروهای وفادار به رهبران انقلاب اسلامی پس از رویدادهای دیماه امسال خواهد بود که طی آن گروهای وسیعی از جوانان و شهروندان ناراضی در دهها شهر کشور به خیابان‌ها آمده و علیه مقامات نظامی اسلامی شعار دادند.
 
به گفته اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان امور ایران تظاهرات دیماه ۱۳۹۶ آشکارا فاقد رهبری بود. اولین تظاهرات اعتراضی در هفتم دی ماه از مشهد آغاز شد که در آن تظاهر کنندگان شعار می دادند "ما انقلاب کردیم، ما اشتباه کردیم"٬ این نمایش نارضایتی در روزهای بعد به شهرهای دیگر کشور نیز سرایت کرد. برخی گزارش ها نشان می‌دهد که تظاهرات کم و بیش در بیش از یک‌صد شهر کوچک و بزرگ ایران ثبت شده است.
 
ابتدا شعارهای اعتراضات خیابانی سیاست‌های دولت حسن روحانی را هدف قرار می داد که باخواست‌هایی مانند بهبود اوضاع اقتصادی، علیه فساد گسترده در نهاد‌های حکومتی و میزان بالا بیکاری همراه بود. اما در روزهای بعد شعار‌ها از خواست های عمومی و همگانی فراتر رفته٬ سیاسی‌ترشد و به مخالفت با نظام سیاسی، مقامات عالی رتبه کشور، از جمله علیه ولایت فقیه کشیده شد.
 
گزارش‌ها نشان می‌دهد در جریان تظاهرات و تیراندازی مامورین دولتی حداقل ۲۱ نفر از متعرضین جان خود را از دست داده‌اند. شمار دستگیرشدگان بین ۱۸۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر گزارش شده است. امروز در آستانه برگزاری مراسم بزرگداشت سی و نهمین سال انقلاب اسلامی آیت الله خامنه‌ای، رهبرجمهوری اسلامی ایران، طی سخنانی با اشاره به فرا رسیدن سالگرد انقلاب گفت: در ۲۲ بهمن امسال حضور مردم از همیشه گرمتر خواهد بود.
 
وی گفت امسال مردم به مواضع دولتمردان آمریکا یا به گفته رهبرجمهوری اسلامی "یاوه گویی‌های" آنان پاسخ خواهند داد. با این حال برخی از مقامات بلند پایه نظام اسلامی نسبت به موقعیت شکننده‌‌ی اقتصادی و اجتماعی کشور ابراز نگرانی کرده اند.
 
آیت‌الله "احمد جنتی" دبیرشورای نگهبان انقلاب اسلامی این هفته گفت: مسئله آمریکایی‌ها، براندازی نظام است که مسئله ساده و جزئی‌ای نیست، آن‌ها می خواهند ریشه‌ها را از بین ببرند و اوضاع به گونه‌ای رقم بخورد که نظام جمهوری اسلامی ایران نداشته باشیم. احمد جنتی با اشاره به سی ونهمین سال انقلاب اسلامی گفت: مردم ما مدافع اسلام هستند و راهیپمایی ۲۲ بهمن نیز حمایت از اسلام، انقلاب و ولایت فقیه و ادامه راه امام راحل است.
 
در بارۀ سخنان رهبرجمهوری اسلامی و سی ونهمین سالگرد انقلاب به گفتگو با ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهوری اسلامی ایران گوش کنید

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter