وضعیت سنجی سی و چهارم: کار تمام شد اما ادامه دارد!؟ 4/12/93

٭ نخست داده‌ها و نظرها و خبرها را در رابطه با یکدیگر قراردهیم تا زبان بگشایند و حقیقت را بگویند:

ناطق نوری می‌گوید: خزانه دولت خالی است و مردم باید به دولت کمک کنند. اما دولتی که پولی در خزانه ندارد، لایحه بودجه را با کدام درآمد به مجلس تسلیم کرده‌است؟ مجلس، در 4 اسفند، جلسه غیر علنی تشکیل داد برای بررسی درآمدها که در لایحه بودجه قید شده‌اند.در واقع، برای این‌که «هنر بودجه نویسی بدون درآمد»  بی‌هنری از کار درآمد. زیرا ناطق نوری هم فهمید که خزانه خالی است!

خامنه‌ای که پنداری به خواب اصحاب کهف رفته، بعد از 35 سال بیدار شده از سالانه 25 میلیارد دلار قاچاقی که وارد کشور می‌شود، بهت زده شده‌است. اما این قاچاق به قول احمدی نژاد، کار «برادران قاچاقچی»، یعنی گردانندگان سپاه است.

طرفه این‌که «وزیر» کشور ابراز نگرانی می‌کند از این‌که پول حاصل از قاچاق مواد مخدر در «انتخابات» مجلس کاربرد پیداکرده‌است. به سخن دیگر، این مافیاهای نظامی – مالی هستند که هزینه‌های «انتخابات» «نمایندگان» را می‌پردازند. پیش از او، رحیمی، معاون محکوم به حبس شده احمدی نژاد گفته بود: به 170 «نماینده» مجلس پول پرداخت شده‌است.

باز خامنه‌ای از خواب بیدار شده و دیده‌است واردات دارد دمار از روزگار تولید داخلی درمی‌آورد. الا این‌که واردات دمار از روزگار تولیدات داخلی درآورده‌است و این کار را برابر «رهنمود»های او انجام داده‌است. 

باوجود چنین وضعیت اقتصادی و چنان خزانه خالی، در ژنو، مذاکرات میان ایران و امریکا به مدت چهار روز انجام گرفت:

 

ظریف می‌گوید: گفتگوها به مرحله ای رسیده‌اند که نیازمند تصمیم مقامات عالی هستند. باوجود این، هم او و هم کری می‌گویند: هنوز راه درازی در پیش است.

در 24 فوریه 2015، جان کری گفت: بزودی خواهیم دانست آیا ایران تصمیمی که باید بگیرد می‌گیرد یا خیر.

در 21 فوریه 2015، ژوزف سرینسیون رئیس اندیشکده پلاوشرز به المانیتور گفته‌است: «واضح است که توافق محتمل است. بسیاری از اختلافات از بین رفته‌اند. اگر توافق حاصل شود این توافق با مواضع دولت آمریکا بسیار نزدیک است و می‌تواند توافق خوبی هم باشد. این توافق بسیاری از منتقدان را متعجب و قانع می‌کند».

در 23 فوریه 2015، نیویورک تایمز خبرداده‌است که دو طرف ایران و امریکا توافق کرده‌اند زمان مهار برنامه اتمی ایران 10 سال باشد و در هریک از سالهای این 10 سال، ایران  ذخیره اورانیوم کافی برای تولید بمب اتمی نداشته باشد.

باوجود این، بنابر خبری که دبکا نیوز (23 فوریه) انتشار داده‌است، امریکا حاضر نیست موضع خود را تغییر دهد و نجات گفتگوها از بن‌بست درگرو موافقت خامنه‌ای با موضع کنونی امریکا است.

در 23 فوریه 2015، روزنامه گاردین، گزارشهای سری را انتشارداده‌است که بنابر آنها، نتان یاهو، نخست وزیر اسرائیل، بهنگام سخنرانی در سازمان ملل متحد و نشان دادن تصویری که بنابرآن، ایران درحال تولید بمب اتمی بود و تنها 6 ماه با تولید این بمب فاصله داشت، آگاهانه دروغ می‌گفته‌است. زیرا برابر گزارش موساد به او، ایران در کار تولید بمب اتمی نبوده‌است.

کاخ سفید روز سه‌شنبه (۵ اسفند٬ ۲۴ فوریه) صحت گزارش‌ها مبنی بر توافق ده ساله را رد کرد و گفت آمریکا توافقی را که فقط برای ۱۰ سال آینده اعتبار داشته باشد، نمی‌پذیرد.  

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز می‌گوید: ایران به تعهدهای خود عمل کرده‌است و دلیلی بر داشتن سوءظن نسبت به وجود برنامه تولید بمب اتمی در دست ندارد.

در پایان گفتگوهای 4 روزه ژنو که در 23 فوریه 2014 به پایان رسید، از سوی امریکا وزیر خارجه و وزیر انرژی حضور داشتند و از سوی ایران، ظریف و صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی. این گفتگوها دو صفت به خود گرفتند: بی‌سابقه و «اینک معلوم است توافق نهائی چگونه توافقی خواهد بود»!

وسائل ارتباط جمعی رژیم خبر دادند که بنابر سندی سری از اسناد سری یمن، طرح امریکا این بوده‌است که یمن را گرفتار وضعیتی چون وضعیت عراق کند تا که دولت سعودی ناگزیر شود پولهای خود را خرج جنگ داخلی یمن کند. بدین‌سان، رژیم می‌داند که حضور نظامی در عراق و سوریه و لبنان و یمن و افغانستان و پول‌های نفت را – باوجود خزانه خالی- خرج این جنگ‌ها کردن و منطقه را نمایشگاه سبعیت و وحشی‌گری کردن همان‌کاری است که امریکا و غرب می‌خواهد. پس چرا رژیم ولایت فقیه همان‌کار را می‌کند که امریکا و غرب می‌خواهد و تبلیغاتش را دست‌آویز می‌کند برای این‌که بگوید: من آنم که امپراطوری ایران را تجدید کردم؟

و نتان یاهو، می‌گوید به امریکا می‌رود و در کنگره سخنرانی می‌کند زیرا نمی‌خواهد بگذارد توافق نهائی با ایران به امضاء برسد. انتشار اسناد محرمانه، ضربه‌ای جدی بود که به اعتبار نتان یاهو وارد کرد. باوجوداین، از دید او، نه مجهز شدن ایران به بمب اتمی که تابع منافع اسرائیل شدن سیاست امریکا در منطقه‌ است که اهمیت دارد.  

این دو دسته داده و خبر و نظر ها در رابطه با یکدیگر می‌گویند:

1. رژیم چاره‌ای جز تن دادن به توافق نهائی ندارد. از این‌رو است که

1.1. وسائل ارتباط جمعی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با احتمال رسیدن به توافق، همسو شده‌اند. و

1.2. درپرده می‌گویند توافق انجام گرفته‌است و بی‌پرده می‌گویند: پیشرفتهائی بعمل آمده‌اند اما هنوز برسر موارد اصلی، فاصله وجود دارد.  و

1.3. ظریف می‌گوید: نیازمند تصمیم در سطح عالی (بخوانید خامنه‌ای) است.

2. حکومت اوباما نمی‌خواهد سیاست امریکا را حکومت اسرائیل معین کند. نزاع اصلی، نزاع در امریکا، میان اسرائیل و لابی‌های طرفدارش و محافظه‌کاران جدید با حکومت اوباما و همه دیگر گرایشهای سیاسی امریکا است که نمی‌خواهند سیاست امریکا در منطقه را اسرائیل و متحدانش تعیین کنند. باوجود این،

3. وسائل ارتباط جمعی در خدمت سیاست امریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روشی را برگزیده‌اند که در عین سازگار بودن با توافقی که می‌تواند سر بگیرد، این امکان را داشته باشند که هرگاه توافق انجام نگرفت، موضع تهاجمی برضد «ایران» اتخاذ کنند.

5. اینک خامنه‌ای هم برزبان می‌آورد که اقتصاد مصرف محوری که او از سازندگان اصلی آن‌است اقتصادی بس ویران‌گر و فسادگستر است. هرگاه برنامه تولید محور کردن آن به اجرا گذاشته نشود، برفرض که توافق نهائی بعمل آید و تحریمها – خامنه‌ای می‌گوید ولو با دلخواه آنها توافق انجام بگیرد، تحریمها را لغو نخواهند کرد – لغو شوند، پول‌هایی که قابل خرج کردن می‌شوند، با خرج شدن، ابعاد ویرانی اقتصاد را بازهم بزرگ‌تر خواهند کرد. چنان‌که در گذشته چنین کردند. در حقیقت، خرج شدن پول یعنی ایجاد قدرت خرید. این قدرت خرید روانه بازار می‌شود، اگر کالا و خدمت برای خریدن نباشد، تب تورم را تشدید خواهد کرد و دولت را ناگزیر خواهد کرد دروازه‌ها را بروی واردات بگشاید. قاچاق سودآور می‌شود. فشار واردات، خواه بطور «قانونی» و چه بطور قاچاق، تولید داخلی را از میان بر می‌دارند و خود جانشین آن می‌شوند.

6. زمانی خامنه‌ای منتظر بود که وضعیت در سوریه و عراق تثبیت شود و گمان می‌کرد هرگاه چنین شود، امریکا و اروپا تن به توافق اتمی مطلوب او خواهند داد. در عمل، یمن نیز بر این دو کشور افزوده شد و دست رژیم ولایت فقیه از افغانستان تا یمن بند شد. در نتیجه، توان مالی رژیم بازهم کم‌تر شد. «ایران» بطور دیرپا گرفتار وضعیت نابسامان در این کشورها شده‌است. زیرا ناگزیر است از وضعیت کنونی با تمام توان دفاع کند. زیرا تغییر سبب می‌شود که ایران گرفتار محاصره دشمنانی بگردد که «ایران» با آنها دشمنی کرده‌است.  نفت نیز تا بشگه‌ای 40 دلار کاهش یافت و وضعیت صنعت نفت ایران را اسف بار (قول «وزیر» نفت) گرداند. بنابراین، زمان به سود رژیم عمل نمی‌کند. موضع‌گیریهای خامنه‌ای معلوم می‌کنند که او این واقعیت را دریافته‌است. باوجود این، بنابراین که تعیین کننده نه حقوق ملی ایرانیان که ارزیابی محور قدرت (ولایت فقیه و ستون فقرات آن) از موقعیت خویش است، هیچ نه معلوم که فرصت سوزی همچنان ادامه یابد و جام زهر که باید سرکشید کشنده باشد.

7. هم در رژیم ولایت مطلقه فقیه و هم در منطقه (اسرائیل و دولت سعودی و...) و هم در امریکا، مخالفان سرسخت هرگونه توافقی وجود دارند. نیاز به محور سیاست داخلی و خارجی کردن قدرت خارجی، توجیه کننده این مخالفت شدید است. فائق آمدن بر این مخالفت است که به قول ظریف نیاز به عزم مقامات عالیه دارد. 

٭ هدف اصلی نتان یاهو تابع سیاست اسرائیل کردنِ سیاست امریکا در خاورمیانه‌است:

   نویسنده مقاله  گارت پورتر است و مقاله خود را در 21 فوریه انتشار داده‌است:

● آیا پرزیدنت اوباما، بخاطر نفوذ نتان یاهو در کنگره امریکا،  باید تا این حد کوچک شود که از نتان یاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای رسیدن به توافق با ایران برسر برنامه اتمی این کشور، اجازه بگیرد؟ باوجود این که نتان یاهو مصمم است مانع از انجام توافق  با ایران بگردد، راه پیش روی اوباما، راه سختی است.

● تازه‌ترین برخورد میان حکومت اوباما و حکومت نتان یاهو، برسر درزدادن موضع امریکا در گفتگوهای محرمانه اتمی توسط اسرائیل بود. نتیجه کاسته شدن شور و مشورت حکومت امریکا با حکومت نتان یاهو در باره گفتگوهای اتمی بود. داوید ایگناتیوس، روزنامه نگار واشنگتن پست، بخشی از این نزاع را از پرده بیرون انداخت: یک روزنامه نگار اسرائیل  موضع «درزکرده» امریکا را انتشارداد: در محدوده توافق نهائی،  امریکا موافقت کرده‌است ایران 6500 سانتریفوژ داشته باشد. حکومت امریکا عصبانیت خویش را از این که نتان یاهو  درزدهنده موضع امریکا بوده‌است، ابراز کرد. روشن است که نتان یاهو، بخاطر اثر انتشار این اطلاع بر کنگره امریکا چنین کرده‌است. و نیز، نتان یاهو بخاطر عصبانیتش از اوباما و حکومت او دست به این‌کار زده‌است. زیرا حکومت اوباما می‌داند که هدف نتان یاهو جلوگیری از امضای هرگونه توافق با ایران است. باوجود این، حکومت اوباما در پی مقابله با نتان یاهو و حکومت او نیست. زیرا می‌داند نفوذ نتان یاهو بر کنگره امریکا استراژی او در قبال ایران را بطور جدی تهدید می‌کند.

● برای این‌که سیاست اوباما را دریابیم، ضرور است که به امرهای واقعی بازگردیم که گویای ظرفیت غنی سازی اورانیوم تأسیسات اتمی ایران و گفتگوها در این باره را توضیح می‌دهند:

1. امر واقع اول این‌است که ایران 20 هزار سانتریفوژ دارد. که از آنها، نیمی هیچ‌گاه بکار انداخته نشده‌اند. بنابراین، وقتی، در ژوئیه گذشته، ظریف پیشنهاد کرده‌است ایران 9500 سانتریفوژ داشته باشد، خود بمعنای کاستن 50 درصد از ظرفیت غنی سازی ایران است.

    اما نمایندگان امریکا و اروپا مراقب بوده‌اند کم‌تر اشاره ای به حدود 10000 سانتریفوژی نکنند که ایران حاضر است بکاهد. بلکه پیشنهاد ایران را اصرار ایران بر حفظ وضع موجود وانمود می‌کنند.

● حکومت اوباما در توجیه موضع خود – اصرار بر این که ایران از شمار سانتریفوژها سخت بکاهد – می‌گوید: ایران نباید امکان آن‌را داشته باشد که ظرف یک سال بتواند بمب اتمی بسازد. اما این حد و مرز معین کردن هیچ ربطی به سیاستی معقول در قبال برنامه اتمی ایران ندارد. زیرا همانطور که گاری سیمور، مشاور پیشین اوباما می‌گوید، غیر محتمل است که هرگاه توافق بعمل آید، ایران درپی تولید بمب اتمی بگردد و هرگاه بخواهد چنین کند، این حد و مرز معین کردن، کاری از پیش نمی‌برد.

    حکومت اوباما می‌گوید: هرگاه ایران بخواهد بمب اتمی بسازد، یک سال و بیشتر وقت لازم دارد برای غنی کردن اورانیوم تا 90 درجه، بنابراین، نباید گذاشت امکان تولید بمب اتمی را ظرف یک سال داشته باشد. تا که رئیس جمهوری امریکا وقت کافی برای اتخاذ تدابیر لازم و به اجرا گذاشتن آنها را داشته باشد. اما این سخن که رئیس جمهوری امریکا یک سال وقت می‌خواهد تا تدبیر اتخاذ کند و به اجرا بگذارد، سخن بجائی نیست. در حقیقت، «ایران امکان ساختن بمب اتمی را نداشته باشد، ادعائی بی‌مبنی است و جز برای پوشاندن استراتژی واقعی امریکا نیست.

    واقعیت اینست که 9400 سانتریفوژ که ایران به اوباما پیشنهاد می‌کند، وقت کافی برای گرفتن تصمیم در اختیار می‌نهد. داوید آلبرایت و اولی هینون، معاون پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دو گرافیک ضمیمه مقاله منتشره خود در ماه ژوئن گذشته کرده بودند. گرافیک اول به روشنی نشان می‌دهند که:

   بر فرض این که ایران ذخیره اورانیوم 20 درصد نداشته باشد و ذخیره اورانیوم 4 درصد آن نیز  صفر شده باشد، با داشتن 10 هزار سانتریفوژ IR-1 ، 9 تا  10  ماه زمان لازم دارد برای این‌که اورانیوم غنی شده لازم را بدست بیاورد. و ایران پذیرفته است که، بشرط قابل قبول بودن عناصر دیگر توافق،  ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را به سوخت بدل کند و نیز پذیرفته‌است اورانیوم 4 درصد را به روسیه منتقل کند تا تبدیل به سوخت برای نیروگاه اتمی بوشهر بگردد. این دو گرافیک بر مبنای پیشنهادهای امریکا و با توجه به ملاحظات سیاسی امریکا، تهیه شده‌اند.

● در طرح پیشنهادی به ایران از سوی کشورهای 5+1 در ماه مه 2014، آمده بود که ایران می‌تواند 1500 سانتریفوژ داشته باشد یعنی 92 درصد ظرفیت خود را باید از دست بدهد. اما آنها بطور خصوصی به واعظی گفتند: ایران می‌تواند 6500 سانتریفوژ خود را نگاه دارد.

    در ماه، ژوئیه، مسئولان امریکائی و اروپائی موفق شدند واعظی را قانع کنند که نظرشان تغییر کرده و دیگر نمی‌توانند با پیشنهاد ماه مه خود (6500 سانتریفوژ) موافقت کنند. این‌بار، سقف قابل قبول خود را 4000 سانتریفوژ معین کردند. اما کاستن شمار سانتریفوژها به 4000، زمان لازم برای ساختن بمب اتمی را 21 تا 28 ماه می‌کند.

    یک منبع ایرانی نیمه رسمی، در آغاز نوامبر فاش کرد که حکومت اوباما پیشنهادکرده‌است ایران بتواند 6000 سانتریفوژ خود را نگهدارد. بنابر گرافیک دوم،  با این تعداد سانتریفوژ، زمان لازم برای تولید بمب اتمی، 12 تا 15 ماه می‌شود. حالا که اسرائیل پیشنهاد حکومت اوباما را لوداده‌است، ما می‌دانیم که این حکومت با 6500 سانتریفوژ موافقت کرده‌است. و بنابرقول منبعی آگاه از گفتگوها،  این تعداد قطعی نیست.  دلیل آن نیز اینست که هرگاه تأسیسات اتمی ایران همین که هستند بمانند نیز مطلوب امریکا حاصل است.

● واشنگتن متقاعد است که ایران از موضع ضعف گفتگو می‌کند. چراکه تحریمها و سقوط قیمت نفت فشار سختی برحکومت روحانی وارد می‌کنند و ناگزیرش از توافق می‌گردانند. و همین فشار سبب می‌شود که امریکا تحریمها را تا رسیدن به توافق اجرا کند. حکومت اوباما دلیل دیگری دارد برای این‌که کوشش واقعی برای حل و رسیدن به توافق با ایران نکند. و آن، رودروئی اوباما با نتان یاهو است. زیرا می‌داند هرگاه زمان لازم برای ساختن بمب اگر از یک سال کمتر باشد، کنگره توافق را نخواهد پذیرفت.

    بنابر منبع امریکائی آگاه، حکومت اوباما نگران آن‌است که کنگره توافق نهائی را رد کند. در این صورت، در نظر جهانیان، این امریکا است که مسئول شکست گفتگوها می‌شود. این ترس و عزم حکومت اوباما برای این که بار مسئولیت شکست دیپلماتیک بر دوشش نیفتد، به افراطی‌های کنگره و حامیان اسرائیلیش امکان می دهد برای خود حق وتو قائل شوند. بدین‌خاطر است که حکومت اوباما در ماه ژانویه، متواضعانه، از نتان یاهو درخواست کرد با پیشنهاد جدیدش به ایران موافقت کند.

    ریشخند روزگار را ببین که استراتژی دیپلماتیک اوباما این بود که از راه توافق با ایران، دست بالا را پیدا کند و اینک این نتان یاهو است که دست بالا را پیدا کرده‌است.

      و آنچه نتان یاهو، می‌خواهد اینست که سیاست امریکا در منطقه را اسرائیل تعیین کند.

٭ بنابر اسناد محرمانه که گاردین و الجزیره منتشر کرده‌اند، موساد می‌دانسته‌است که ایران درکار ساختن بمب اتمی نیست باوجود این، در سپتامبر 2012، نتان یاهو، در اجلاس سازمان ملل متحد مدعی شد که ایران حداکثر ظرف یک سال می‌تواند بمب اتمی بسازد:

 در 23 فوریه 2015،   سند فوق سری موساد توسط گاردین و الجزیره منتشر شد. بنابرآن، نتان یاهو، باوجود دریافت گزارش موساد در این باره که ایران درکار ساختن بمب اتمی نیست، اظهارات خلاف واقع و تهدیدآمیز را در اجلاس سازمان ملل متحد بعمل آورد.

   این سند در شمار سندهای سری  متعلق به سازمانهای جاسوسی چندین کشور است که به دست وسائل ارتباط جمعی افتاده‌اند.

●  بنابر گزارش سری  مربوط به موساد و سازمان جاسوسی افریقای جنوبی، موساد  به این نتیجه رسیده بوده‌است که  «ایران اقدامات لازم برای تولید بمب اتمی را بعمل نمی‌آورد». سند ناهمخوانی فاحش حاصل کار موساد با اظهار علنی نخست وزیر اسرائیل و همکاران او را آشکار می‌کند.  

 این سند زمانی منتشر می‌شود که تنش‌ها میان اسرائیل و متحدش امریکا بر سر گفتگوهای اتمی و احتمال دست یافتن به توافق، به حداکثر است. حکومت اوباما از آن بیم دارد که اعلان خطرهای نتان یاهو به گفتگوهای کشورهای 5+1 با ایران صدمه وارد کند.

   مدارک فوق سری، مدارک سازمانهای اطلاعاتی از 2006 تا دسامبر 2014 هستند و در اختیار الجزیره و گاردین قرارداده شده‌اند. مدارک دربردارنده جزئیات عملیات برضد القاعده و دولت اسلامی و دیگر سازمانهای تروریستی و نیز مبارزان طرفدار سلامت محیط زیست هستند. مدارک فاش می‌کنند که

● باوجود ممنوع کردن رابطه با حماس توسط حکومت، سیا کوشیده‌است با حماس ارتباط برقرارکند.

● سازمان اطلاعاتی افریقای جنوبی درباره  رهبر گرین پیس( صلح سبز)  جاسوسی  می‌کرده‌است.

● باراک اوباما رئیس دولت خود گردان فلسطین را تهدید کرده‌است  به پس گرفته شدن شناسائی فلسطین توسط سازمان ملل

● سازمان اطلاعاتی  افریقای جنوبی درباره روسیه جاسوسی می‌کند و هزینه قمرهای جاسوسی افزون بر 100 میلیون دلار شده‌است. و این سازمان، با سازمانهای جاسوسی کشورهای دیگر مبادله اطلاعات بعمل می‌آورده‌است.

● بخش عمده‌ای از این مدارک فوق سری مربوط به موساد است. اما اسناد مربوط به سازمان اطلاعاتی روسیه مأمور مبارزه با تروریسم نیز وجود دارند

● اسناد سری سازمان‌های اطلاعاتی دیگر، از جمله سیا  و انتلیجنت سرویس و سازمانهای جاسوسی فرانسه و اردن و امارات متحده عربی و عمان و بسیاری کشورهای افریقائی، در شمار اسنادی است که بدست الجزیره و گاردین افتاده‌اند.

● اسناد سری نشان می‌دهند که از نظر سازمانهای اطلاعاتی، افریقا بیش از پیش اهمیت یافته و موضوع کار بخصوص سیا و سازمانهای اطلاعاتی غرب گشته است. رقابت میان غرب و چین برسر افریقا شدید شده‌است. یک افسر اطلاعاتی به گاردین گفته‌است افریقای جنوبی مرکز فعالیتهای جاسوسی است.

    و نیز سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل و امریکا و انگلیس درکارند تا مانع از بسط نفوذ ایران در افریقا بگردند و چنان کنند که تحریمهای مقرر برضد ایران اجرا شوند.

● در گزارش مشترک موساد و سازمان جاسوسی افریقای جنوبی، به تاریح 22 اکتبر 2012 که بسا زودتر از تاریخ تهیه شده‌است، آمده‌است که هرچند ایران می‌کوشد کمبودهای اتمی خود را رفع کند و تأسیسات غنی سازی خود را کامل کند تا که زمان لازم برای تولید اسلحه اتمی را کوتاه کند، اما بنظر نمی‌رسد که آماده باشد برای غنی سازی اورانیوم تا درجه 90 که بکار تولید بمب اتمی می‌آید. بنابر ارزیابی موساد در آن تاریخ، ایران 100 کیلو اورانیوم 20 درجه (بنابر توافق ژنو به سوخت بدل شد) دارد.

● طرفه این‌که در همین هفته پیش بود که دفتر نتان یاهو تأکید کرد که «ایران بیش از هر زمان دیگر امکانات تولید بمب اتمی (غنی کردن اورانیوم تا 90 درجه) را دراختیار دارد.

    یک مقام اسرائیلی به گاردین گفته‌است تناقضی میان اظهارات نتان یاهو  درباره تهدید اتمی ایران و سند نسبت داده شده به موساد وجود ندارد. زیرا هر دو می‌گویند ایران اورانیوم غنی می‌کند برای ساختن بمب اتمی!  اسرائیل براین باور است که توافق اتمی با ایران کار بدی است. زیرا به یک دولت تروریست امکان می‌دهد عناصر لازم برای تولید بمب اتمی را داشته باشد.

    باوجود این، مقام‌های موساد ناراحتی و نگرانی خود را از رویه نتان یاهو و همکاران او پنهان نمی‌کنند. زیرا هرگاه بر پایه دروغ، توافق بعمل نیاید، اسرائیل و متحدش امریکا مسئول به نتیجه نرسیدن گفتگوها تلقی خواهند شد و متهم خواهند شد که هم افکار عمومی را فریب داده‌اند و هم مسئول بلبشوی منطقه هستند و هم مسئول عواقب سرانجام نگرفتن توافق نهائی برسر مسئله اتمی ایران.


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter