صوتی

خامنه ای هرگونه تعامل و گفتگو با آمریکا را بی فایده خواند

برای شنیدن مصاحبه اینجا را کلیک کنید

رهبر جمهوری اسلامی ایران که این سخنان را در دیدار با محمدجواد طریف، وزیر امور خارجه و سفرا و مسئولان جمهوری اسلامی در خارج ایراد می کرد گفت که جمهوری اسلامی با همۀ دنیا تعامل و گفتگو می کند، اما در این میان «دو استثنا وجود دارد، یکی اسرائیل و دیگری آمریکا».

 

آیت الله خامنه ای در ادامه گفت که به غیر از «موارد خاص»، هرگونه گفتگو و «تعامل با آمریکا نه فقط هیچ نفعی برای جمهوری اسلامی ایران ندارد، بلکه ضرر نیز دارد و کدام آدم عاقلی دنبال کار بی منفعت می رود؟»

رهبر جمهوری اسلامی ایران سپس به مذاکرات اتمی یک سال اخیر ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: «نه تنها از این ارتباطات فایده‌ای عاید نشد، بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت آمیزتر شد و توقعات طلبکارانۀ بیشتری را در جلسات مذاکرات و تریبون‌های عمومی بیان کردند.»

علی خامنه ای سپس بی آنکه نامی از کسی ببرد گفت : «عده ای طی سال های اخیر تصور می کردند که اگر با آمریکایی‌ها پشت میز مذاکره بنشینیم همۀ مشکلات حل می شود». علی خامنه ای سپس تصریح نمود که او از آغاز، خلاف این تصور فکر می کرده و به گفتۀ او، مذاکرات یک سالۀ اخیر ایران و آمریکا اثبات ادعای اوست. وی تأکید کرد که در نتیجۀ این مذاکرات «در مجموع معلوم شد که مذاکره با آمریکا برخلاف تصورات برخی ها، به هیچ چیز کمک نمی کند».

او گفت که برغم مذاکرات یک سال اخیر میان ایران و آمریکا، «دشمنی‌ها و تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته» که همین به گمان رهبر جمهوری اسلامی گویای بی فایده بودن مذاکره با آمریکا است. او گفت نه فقط مذاکره و تعامل جمهوری اسلامی ایران با آمریکا باعث می شود که حکومت اسلامی ایران در افکار عمومی جهان به عنوان رژیمی «مذبذب» شناخته شود، بلکه این تعامل و گفتگو زمینۀ طرح مطالبات و توقعات بیشتر از سوی آمریکا در قبال ایران را افزایش می دهد.

وی در پایان گفت که با ملاحظۀ همه خصومت ها و اظهارات دشمنانۀ دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی، تعامل ایران با دولت آمریکا «هیچ وجهی» ندارد.

همزمان با اظهارات امروز آیت الله خامنه ای در مورد بی فایده بودن هرنوع تعامل و گفتگو با آمریکا، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، نیز در سخنانی در جلسۀ هیئت دولت گفت که هدف او از اظهارات روز دوشنبه اش خطاب به منتقدان دولت یازدهم در درون حکومت اسلامی، فاش گویی صریح با کسانی بوده که رییس جمهوری ایران از آنان با عنوان «تخریب گران» یاد کرد.

دوشنبه گذشته، حسن روحانی در اظهاراتی در جمع سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج، بی آنکه نامی از کسی ببرد گفته بود که کسانی در داخل حکومت اسلامی ایران به محض اینکه سخن از تعامل و گفتگو با آمریکا به میان می آید بر خود می لرزند و ابراز نگرانی و دلواپسی می کنند. حسن روحانی خطاب به این دسته از مخالفانش در درون قدرت گفته بود: «به جهنم که بر خورد می لرزید» و اینکه از دست او کاری برای به گفتۀ وی «بزدلان سیاسی» ساخته نیست.

در سخنان امروزش، رییس جمهوری ایران مجدداً گفت که وی در مقابل «تخریب گران» دولت سکوت نخواهد کرد و برخی اوقات فاش


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter