صوتی

نظر بنی صدر درباره «روز قدس» و «دخالتهای خامنه ای در انتخاب وزرای روحانی»

AHB 20130408برای شنیدن مصاحبه اینجا را کلیک کنید

 

عصرجدید: امروز روز قدس است، لطفا چرایی نامگذاری روز قدس توسط آقای خمینی را با ما و شنوندگان در میان بگذارید. سوال دیگر اینکه؛ در حکومت آقای احمدی نژاد با دخالت خامنه ای، مصلحی وزیر واواک شد اما آقای خامنه ای الان می خواهد هفت وزارتخانه را تعیین تکلیف کند. ارزیابی شما از دخالتهای خامنه ای در انتخاب وزرای دولت آقای روحانی چیست؟

بنی صدر: از اینجا شروع می کنم که پیش از انتخابات ریاست جمهوری به مردم ایران هشدار دادم، بعد از انتخابات هم راجع به ترکیب هیات وزیران صحبت کردم، گفتم که این رژیم به آخر خط رسیده است، نه آدم نو دارد، نه فکر نو و نه راه حل. آقای روحانی نماد سه شکست(شکست سازندگی، شکست اصلاحات و شکست اصولگرایی) است، ترکیب هیئت وزیران او هم از این سه جریان خواهد بود، منهای آنهایی که آقای خامنه ای اهل فتنه یا منحرف می داند. هشداری که داده بودم این بود: «هر گاه شما مردم ایران آنطور که آقای خامنه ای میگوید بطور وسیع پای صندوق بروید، نتیجه این میشود که قدرتهای خارجی خواهند گفت: «شما مردمی هستید که با اطلاع از اینکه انتخابات و نامزد شدن آزاد برای آن، اجتماعات، وسایل ارتباط جمعی، روزنامه، احزاب و .... آزاد نیستند و از حقوق شهروندی محروم هستید، پای صندوق می روید یعنی اختیاری از خود ندارید.» این سبب میشود که قدرتهای تحریم کننده ایران تحریمها را بیشتر می کنند و تهدید به جنگ را جدی تر می کنند.» بعد از انجام انتخابات، کسانی پرسیدند: «حالا که ما به روحانی رای دادیم آیا آمریکا به ایران حمله خواهد کرد؟» آنوقت من جوابی به این سوال دادم که گرچه این انتخابات یک موفقیت برای آقای خامنه ای است که انتخاب آقای روحانی باشد و دو شکست برای اوست؛ یکی اینکه معلوم شد که ولایت مطلقه فقیه و شخص این آقا در جامعه ایرانی اقلیت مطلق است و یک اجماع ملی ضد او وجود دارد. با این حال آنهایی که پای صندوق رفتند (از دید من اکثریت بزرگی پای صندوق نرفته اند) و آنهایی که در بی بی سی و صدای آمریکا بعنوان لائیک و سکولار و ضد اسلام یا ضد آخوند مردم را به رای دادن دعوت کردند، قال و قولی راه انداختند که این ابهام را بوجود آورد که مردم در انتخابات شرکت کردند و این آقا را رییس جمهور کردند. این ابهام اثر آن اجماع بر ضد خامنه ای را کم می کند. 

ما اکنون در موقعیتی هستیم که درست یک روز بعد از اینکه آقای خامنه ای گفت: «سیاستهای ما صحیح بوده اند و دلیلی برای تغییرشان نیست و اعتدال را معنی کرد که عبارت باشد از اینکه باید دشمن را خنثی کرد و به طرف هدف رفت.» مجلس نمایندگان که قرار بر رسیدگی به طرح تشدید تحریمها بعد از شناخت دقیق از روحانی داشتند، طرح را در مجلس طرح کردند و با اکثریت قاطع 400 نفری تصویب شد یعنی اکثریت 132 نماینده ای که به آقای اوباما نامه نوشتند که از این فرصت آقای روحانی استفاده کنید و با ایران گفتگو کنید، با طرح تصویب تحریم موافقت کردند. بنای این تحریم بر این است که آمریکا مانع از فروش نفت ایران بشود، دست ایران از هر گونه ارز خارجی کوتاه بشود. مزه ای هم به این تحریم فوق العاده شدید اضافه کرده اند، به قول خودشان حقوق بشری! که مثلا سپاه را تحریم می کنیم چون به حقوق مردم ایران تجاوز می کند، در سرکوبها شرکت می کند، آقای رهبر را تحریم می کنیم چون مستبد است، اینها مزه است! تدابیری پیشنهاد کردیم که تدابیر مربوط به حقوق بشر از آن بود اما آن تدابیر برای این بود که تحریم های اقتصادی که فشارش مستقیما به مردم ایران وارد می شود، اتخاذ نشوند، نه برای اینکه برای این تحریمها مزه بشوند. 

همین دیشب در صدای آمریکا، آقای نماینده مجلس آمریکا توضیح می داد که چرا صبر نکردند که آقای روحانی بیاید؟ گفت: «زمان کوتاه است. تحریم هایی را که تاکنون وضع کرده بودیم، به مردم ایران فشار وارد کرد، اقتصاد ایران را صدمه زد، اما مانع از این نشد که رژیم برنامه اتمی خود را اجرا کند. زمان ما هم تنگ است و این رژیم از برنامه اتمی اش که تولید بمب اتمی است، دست برنداشته است و ما باید این تحریم های شدید را وضع می کردیم و وضع کردیم.» به او گفتند: «آقای روحانی یک آدم معتدلی هست.» او گفت: «اولا تصمیم را آقای رهبر می گیرد. ثانیا اگر هم این آقا معتدل باشد میان افراطی ها معتدل است.» یعنی مهندسی آقای خامنه ای که گفتیم که یکی از سه پیامی که داده بود تعامل بود و عملا هم این تعامل از کار درآمد و آقای روحانی رییس جمهور شد، بعد از آن با موضعی که آقای خامنه ای گرفت، بدو ورود معتدل خودش را فلج کرد، آنها گفتند که اولا تصمیم را او (خامنه ای) می گیرد، ثانیا این معتدل میان افراطی هاست یعنی مهندسی آقای خامنه ای ما را کفایت نکرد. گفته اند که قرار است آقای ظریف را وزیر خارجه کنند، رویترز نوشته است: «این وزیر خارجه یک برگ زیتونی است که تقدیم آمریکا می شود.» با وجود این برگ زیتون مجلس نمایندگان تحریم شدید را تصویب کرد. 

خطر این تحریمها چیست؟ اگر مساله اتم به همان سیاق سابق که آقای خامنه ای می گوید: «سیاست ما خوب است و دلیل ندارد که تغییر بدهیم»، ادامه پیدا کند و تحریمها تصویب و اجرا بشود، با توجه به اینکه آقای نتانیاهو بر طبل جنگ می کوبد، بعد از مدتی چون قسمتی از تحریمها این است که در صورتی که این تحریمها موثر نشد آمریکا مذاکره با ایران را تحریم می کند، چه راه حلی می ماند؟ جنگ. اگر شما مردم ایران به آن هشدار گوش فرا داده بودید، (البته ملزم نبودید که گوش بدهید برای اینکه یک پیشنهاد و هشداری بود) اگر جمهور شما تحریم کرده بودید، فضا الان روشن بود. آن آقای نماینده نمی توانست بیاید و در صدای آمریکا بگوید: «مردم ایران اسیر این رژیم هستند و اگر بتوانند بیرون می آیند و رژیم را تغییر می دهند ولی نمی توانند.» وقتی شما نمی توانید خلا را زور پر می کند فعلا هم که زور را ایالت متحده آمریکا دارد، این تحریمها را وضع می کند. باز هم اگر شما نخواهید که این خلا را پر کنید، متاسفانه کار بد، بدتر، بدترین خواهد شد پس این قسمت از آنچه که به شما مردم ایران عرض کرده بودم، راست از آب در آمد و آقای خامنه ای و آنهایی که شما را به شرکت در انتخابات دعوت می کردند، به شما دروغ می گفتند. متاسفانه گرچه دروغشان الان عیان است ولی سودی هم ندارد. 

ماجرای دوم؛ عرض کردم آقای روحانی نماینده سه آزمون شکست خورده رژیم از آقای خمینی بدین سو است، ترکیب هیات وزیرانش هم از این سه دسته است. وزرایی که اسامی شان را انتشار داده اند وقتی مقایسه می کنیم می بینیم که به تدریج تغییراتی حاصل شده است خصوصا در آن وزارتخانه هایی(وزارت کشور، وزارت خارجه، اطلاعات، دفاع و نفت) که اهمیت تعیین کننده دارند به تدریج اسامی عوض می شوند، معنایش این است که فشارها وارد می شوند و آقای روحانی زیر این فشارها اعضای هیئت وزیرانش را تغییر می دهد. اسامی ای که بنابر سایتهای درون کشور منتشر شده است ترکیبشان از همان سه دسته تشکیل شده است، سهم بیشتر را اصولگرایان منهای انحرافی ها به خود اختصاص داده اند، بعد نوبت به آنهایی می رسد که در حزب خود این آقای روحانی شرکت داشته اند و در دستگاه آقای هاشمی رفسنجانی کاره ای بوده اند، البته اینها هم باید کسانی باشند که ارادت شخصی به آقای رفسنجانی نداشته باشند! آقای علی جنتی گفته است: «من به ایشان ارادت فکری دارم ارادت شخصی ندارم.» بالاخره دسته سوم از وزاری معرفی شده اصلاح طلبند اما اصلاحطلبانی که علیه فتنه گران موضع گیری کرده باشند. 

میزان کم رویی آقای خامنه ای را هم بنگریم که با وجود تقلب بزرگ خرداد 88 و با اینکه این انتخابات هم با رایی که به جلیلی داده شد، معلوم کرد که طرفداران خامنه ای، اقلیتی محض در ایران است بنابرین در همان سال 88 تقلب کرده بود، حالا آمده و می گوید چرا نمی آیند معذرت بخواهند؟! یعنی آنهائی که به زیانشان تقلب شده و در حال حاضر در حصرخانگی یا زندانند به این آقا معذرت هم بدهکار هستند! لابد آن چند میلیون نفری که در آن جنبش سال 88 شرکت کردند هم بدهکارند! کسانی هم که در زندانها کشته شدند و دستشان از معذرت در این دنیا کوتاهه، لابد باید در دنیای دیگر از آقای خامنه ای معذرت خواهی کنند! حداقل اخلاق هم نیست، آقای خامنه ای! شما با آن کارهایی که کردی لااقل ساکت باش! از شما باید معذرت خواهی هم بشود؟ زورگویی هم حدی دارد. حرفهایی که می زنی دلیل ضعف است، ضعف اخلاقی، ضعف فکری و ضعف سیاسی شما را می رساند. 

امر واقع سوم؛ مهندسی انتخابات که قسمت اولش در 24 خرداد انجام گرفت و نتیجه اش این شد که آقای روحانی با 50.6 درصد رئیس جمهور شد، قسمت دومش مهندسی تعیین هیئت وزیران است که در حال انجام است. قسمت سوم مهندسی که وزرایش بیانگیر آنست مثلا وزیر اقتصادی ایشان قائل به اقتصاد لیبرالی است و گمان نکنید که بساط رانتخواری برچیده خواهد شد هرچند که آقای روحانی هم گفته اند که مشکل اول و اساسی ایشان رانتخواری است اما آقای روحانی با اقتصاد لیبرالی و روشهای لیبرالی نمی تواند رانتخواری را در اقتصاد مصرف محوری که برای رانت خواری ساخت پیدا کرده است از بین ببرد برای اینکه لیبرالیسم راه و روش رانت خواری است خصوصا در اقتصاد مصرف محور زیر سلطه ای که نفت می فروشد و با پول نفت زندگی می کند. افزون بر اینکه این آقا وقتی نامزد بود می گفت: «من برنامه هفته اول و برنامه 100 روز اول برای درست کردن اقتصاد را دارم» ولی بعد از اینکه انتخاب شد، گفت: «مردم گمان نکنند که وضع اقتصاد ایران یکسال و چند سال حل می شود!» آقای خاتمی هم به کمکش آمده، می گوید: «آرمان گرایی نکنید و واقع گرا باشید و اگر بخواهید توقعات خود را اظهار کنید، افراطی هایی در کمین اند حمله می کنند و دولت را دوباره قبضه خواهند کرد!» خود این آقای خاتمی را هم به مراسم تنفیذ و تحلیف راه نمی دهند! سایت سهام نیوز گفته: «ایشان خودش برای اینکه تنش پیش نیاید گفته است نمی روم!» شمایی که حضورت در مراسم تشریفاتی به این اندازه تنش ایجاد می کند روشن است که حضورت در صحنه سیاسی غیر قابل تحمل است بنابرین این امر هم که انتخاب آقای روحانی معنایش اینستکه آقایان هاشمی، خاتمی، میر حسین موسوی، کروبی و ....  از صحنه بیرون گذاشته بشوند هم واقعیت پیدا کرد. 

بالاخره امری که می تواند مژده ای به مردم ایران تلقی شود البته در صورتی که بخواهند جنبش کنند این است که این مهندسی که تا حالا دیدید، بخشی از شما مردمی هم که به پای صندوق رفتید و در این مهندسی شرکت داده شدید گویای ضعف مفرط این رژیم است، رژیمی که هدف ندارد، اندیشه راهنمای در خور ندارد، یک ولایت مطلقه ورشکسته دارد که بر ضدش اجماع بوجود آمد، برنامه ندارد، در بحران سیاسی داخلی و خارجی هست، آدم نو ندارد برای جذب استعدادها جاذبه ندارد، دافعه بسیار قوی دارد. به وزرای این آقا نگاه کنید اگر از این وزرا کاری ساخته بود چرا وضعیت امروز کشور این است!؟ اینها هم در دوره آقای هاشمی رفسنجانی بوده اند، هم در دوره آقای خاتمی بوده اند، بسیاری شان هم از اصولگراها تشریف دارند، وضع شما مردم این است که هست! خود این مهندسی هم می گوید که اقای خامنه ای ورشکسته است و معنایش این است که این رژیم آینده ندارد. اگر شما مردم خلاء را پر کردید و بدیل مردمسالار را انتخاب کردید تحول مطلوب و بی خطر انجام می گیرد و ایران از این موقعیت تنگنای پرخطر بیرون می آید. اگر انتخاب نکردید متاسفانه دیگر مژده نیست هشدار و اعلان خطر است چون خلاء را "زور" پر می کند و "زور" هم آنهایی است که تا الان برای شما توضیح دادم؛ تحریمهای سخت است که تصویب شد، اگر هم ببینند که موثر واقع نشد بعدش نوبت جنگ است!

درباره روز قدس؛ آقای خمینی این روز را روز قدس اعلام کرد و در دنیای اسلام فقط همین رژیم است که در این روز مراسم بر پا می کند. اینکه رژیم حاکم بر اسرائیل متجاوز است، دروغ نیست به حقوق فلسطینی ها تجاوز می کند، به این هم بسنده نمی کند برای تجزیه کشورهای اسلامی از جمله ایران هم برنامه دارد. در 1980 در کارنامه درباره این طرح تجزیه اعلام خطر کردم. تازه ترین نوشته که دو، سه روز پیش محققی انتشار داده است، باز در زمینه این سیاست اسرائیل است. اگر در برابر متجاوز زورگو ایستادگی نکنی او هدفهای خود را تعقیب می کند پس اصل دفاع از حقوق، نه تنها از این نظر که دفاع از هر حقی، دفاع از حق خود آدمی هست و باید دفاع کند، ما می باید جهان دیگری را پیشنهاد کنیم که در آن جهان ملتها بجای تجاوز به حقوق یکدیگر و آماده کردن زمینه برای جنگ با یکدیگر، مدافع حقوق یکدیگر بشوند. آیا اسرائیل حاضر است از تجاوز و تجزیه طلبی دست بردارد؟ آقای اسرائیل! شما برای اینکه بخواهی ابرقدرت منطقه بشوی و کشورهای منطقه را به موزائیک تبدیل کنی، عراق و سوریه و بقیه کشورها را به این سرنوشت گرفتار کنی، باید بدانید که این آتش نمی تواند دامن شما را نگیرد. احساسات خصمانه نسبت به شما در دنیای مسلمان ربطی به مسئله دینی (که گویا ما مسلمان و شما یهودی هستید) ندارد به این روش تجاوزگرانه شما ربط دارد، این بود سه امر واقع درباره اسرائیل و سیاست او.

آقای خمینی بنابر تکروی داشت و گرنه اگر قرار بود که دنیای مسلمان در یک روز به این تجاوزها اعتراض کند قاعده اش این بود که دستکم روحانیون دنیای مسلمان، که در کشورهای مسلمان از سوی جمهور مردم ان کشورها پذیرفته شده اند به اینکه مقام روحانی(حتی مقامات روحانی مسیحی و یهودی) هستند را جمع می کرد و به آنها می گفت: «این عمل تجاوز است، به تجاوز یا باید با زور نظامی پاسخ داد یا افکار عمومی دنیا در برابر این تجاوز بایستد.» این پیشنهاد در آنجا عرضه می شد و قرار می شد که تمام آن کشورها مثلا در همین جمعه آخر ماه رمضان در یک جنبش اعتراضی در مقیاس جهان شرکت می کردند که بسیار تاثیر گذار بود تاثیر سیاسی و معنوی داشت، بر افکار عمومی دنیا تاثیر داشت و به حل مشکل رابطه اسرائیل و فلسطینی ها کمک می کرد اما حالا این داستان به یک ابزار سیاسی در دست رژیمی تبدیل شده است که هیچ اعتباری در هیچ جایی از دنیای اسلام ندارد، در بقیه دنیا هم این رژیم را بعنوان یک رژیم استبدادی متجاوز به حقوق انسان ضد هر دین و مرامی می دانند. بنابرین آنچه که رژیم انجام داده است نه تنها به فلسطینی ها سودی نرسانده، زیان هم رسانده است و یکی از دستاویزهای اسرائیل برای تجاوز به حقوق فلسطینی ها نیز شده است. چیزی که موثر بود و ممکن بود در همان زمان انقلاب با محبوبیتی که انقلاب ایران در همه دنیا پیدا کرده بود، انجام شود، را آقای خمینی نه می خواست و نه می توانست انجام بدهد برای اینکه او فکر می کرد که این یک فرصتی است که به نام خود چیزی را به ثبت برساند! اما آنچه که به نام او به ثبت رسیده است تظاهراتی است که تنها یک کاربرد، آنهم به سود اسرائیل دارد. خصوصا که در 25 امین سال پایان جنگ هشت ساله جنک و سرکشیدن جام زهر هستیم، در دوران جنگ هشت ساله دلال اسلحه برای رژیم آقای خمینی کی بود؟ همین اسرائیل! طی هشت سال جنگ ایران و عراق اسرائیل واسطه بوده است حتی بعد از افشای ایرانگیت!

حاصل سخن؛ مراسم تنفیذ و تحلیف آقای روحانی در دو روز آینده انجام می شود و از همین روسا یا نمایندگان دولتها از جمله عمر البشیر (جنایتکار تحت تعقیب دادگاه بین المللی) که به ایران دعوت شده اند، می توانید ببینید که حقوق شهروندی که آقای روحانی قرار بود رعایت کند، چگونه رعایت خواهد شد!؟ البته بر زندانی ها و اعدامها افزوده شده است. امیدوارم که برخیزید و بگویید که هستیم، در این صورت به شما مژده می دهم که ایران مستقل و آزاد از آن شما شهروندان رشید ایرانی است. 

شاد و پیروز باشید

گفتگو با رادیو عصرجدید در 11 مرداد 1392

گفتگوهای رادیو اینترنتی عصرجدید با آقای بنی صدر، جمعه ها ساعت 21:40 الی 22:10(بوقت ایران) از آدرس زیر پخش می شوند:

http://www.asrjadid.com/musicvideo.php?vid=8eade25e1

 


Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter